איתן כבל

חגי תשרי הסתיימו ומושב החורף של הכנסת עומד להיפתח. אני גאה להציג בפניכם את עיקרי הפעילות שלי במהלך מושב הקיץ של הכנסת. זה היה מושב קצר אבל אינטנסיבי וגדוש בפעילות רבה. כך למשל ביצענו את התיקון לחוק תאגיד השידור הישראלי ופעילותו תוכל להתחיל כבר בינואר 2017. בנוסף, פרסמנו את הדו"ח המסכם של ועדת הכלכלה בנושא בלימת הקטל בדרכים, סיימנו את תקנות הדיג לאחר שנים של התברברות מצד משרד החקלאות ופיתוח הכפר וביצענו התקדמות משמעותית במספר תהליכי חקיקה מרכזיים בנושאי צרכנות והגנת הצרכן, בנקאות, וזכויות דיירים בדיור הציבורי. אני מזמין אתכם לקרוא ולהתרשם מהעשייה שלי בחודשים האחרונים.

זו גם הזדמנות מצוינת להודות לרעות סוקולוסקי ששימשה כיועצת פרלמנטרית שלי ולאחל לה הצלחה בהמשך הדרך. ברכת תודה והצלחה נוספת נתונה לשלושת המתמחים שליוו אותי בכנסת במהלך המושב – בר לביא, גיא יצחק ואנה שמילוביץ. כבכול מושב, גם במושב הקיץ זכיתי לפעול בשיתוף פעולה פורה עם ארגונים שונים, ביניהם עמותת ידיד וחברי הטוב רן מלמד ועמותת אור ירוק וחברי הטוב שמואל אבואב - על כך תודתי נתונה להם.

חגי תשרי הם משב רוח רענן עבורי, הם ממלאים אותי באנרגיות חדשות וברצון עז להמשיך ולפעול למען האזרח בישראל, למען החייל והלוחם בצה"ל, למען האזרחים הותיקים, למען הצרכן, למען העובד והעובדת ולמען הדור הבא. שתהיה זו שנה של מלחמת חורמה בקטל בדרכים!

אתגרים רבים מוצבים לפתחנו לקראת מושב החורף של הכנסת. עלינו לשנס מתניים ולהילחם על השקפת עולמנו, כי רק כך ננצח.

שלכם, ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה
איתן כבל

צרו עמנו קשר

לשכה בירושלים: כנסת ישראל
טלפון: 02-6408837/8 פקס: 02-6408839
לשכה בתל אביב: הארבעה 24, קומה 1
טלפון: 03-6445634 פקס: 03-5615594
נייד איתן: 050-5521979
דואר אלקטרוני: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

יועצים

שי שאקו דוד (נושאי ועדת הכלכלה)
טלפון: 054-4747872
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
אריה לוי (נושאים פוליטיים)
טלפון: 050-3543101
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
מאיה עזריה (נושאים פרלמנטריים)
טלפון: 052-3981781
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 

סגירת סניפי בנקים, כספומטים וצמצום עמדות טלרים

במהלך מושב הקיץ אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שלי בדבר סגירת סניפי בנקים, המכונה "החוק של מיסה כחלון" - אמא של משה כחלון, כיוון שהוא נולד במוחי לאחר שסגרו את סניף הבנק שלה בשכונת מגוריה בגבעת אולגה שבחדרה.

איתן כבל

בשנים האחרונות תאגידים בנקאיים סוגרים סניפים באזורים שלא משרתים אותם מבחינה כלכלית ובדרך כלל זה במקומות שיש בהם אוכלוסיות מבוגרות ומוחלשות. סגירת הסניפים מובילה לכך שגימלאים שהם ההורים של כולנו נאלצים לכתת רגליהם או לקחת מספר אוטובוסים רק כדי להגיע לסניף הקרוב שהפך לרחוק ואפילו רחוק מאוד. לשמחתי, החוק עבר ללא התנגדויות כלל והוא קובע כי תאגיד בנקאי המבקש לסגור סניף קבוע, יצטרך להגיש למפקח על הבנקים בקשה מנומקת בכתב על כוונת הסגירה ולקבל את אישורו או אי מתן אישורו לסגירת הסניף! במידה ואושר לסגור את הסניף הקבוע, התאגיד הבנקאי יודיע על כך ללקוחותיו ויהיה רשאי לסגור את הסניף רק לאחר שחלפו 60 ימים ממועד מסירת ההודעה ללקוחות.

נגמרו הימים שסוגרים סניפים מהיום למחר ללא התראה מוקדמת וללא מתן טיעונים מוצדקים! החוק הוא חלק קטן ממערכה שאני מנהל סביב מגמת צמצום השירותים הבנקאיים. האתגר הבא שלי, וכבר התחלתי לטפל בכך, הוא בגזרת צמצום עמדות הטלרים והכספומטים הבנקאיים שנעלמו מן הרחובות. המערכה הזו תעמוד במרכז עשייתי במושב הבא.

קישורים לעיון: לקריאת מכתבי למפקחת על הבנקים לחץ כאן | לקראת מכתב התשובה של הפיקוח על הבנקים לחץ כאן

תאגיד השידור הישראלי

איתן כבל

לאחר ניסיונות כושלים של ראש הממשלה למנוע את הקמתו של תאגיד השידור הישראלי, הצלחנו בכוחות משותפים לסכל זאת ולאפשר להנהלת התאגיד להמשיך במלוא המרץ ולהקים כאן שידור ציבורי ראוי, איכותי ובעיקר בלי מעורבות של פוליטיקאים! התאגיד יחל את שידוריו ביום 30 באפריל 2017, אך יוכל להקדים זאת ליום 1 בינואר 2017 בכפוף להודעה שימסור לשרי התקשורת והאוצר. אני שמח מאד שהתאגיד כבר שלח לשרים הודעה על מוכנותו לעלות לאוויר כבר בינואר 2017.

גם בעת כתיבת שורות אלה, נעשים ניסיונות נלוזים על ידי ראש הממשלה לחסל את התאגיד, בטרם החל את שידוריו. מבחינתו, אם התאגיד לא ישרת אך ורק אותו ואת האינטרסים שלו, אזי אין לו קיום בעולם הזה.

שני האתגרים המרכזיים שעומדים לפיתחי ולפתחה של ועדת הכלכלה בחודשים הקרובים, הם מעקב ופיקוח אחר תהליכי הקמת התאגיד ובעיקר אחר סוגיית דיגיטציית הארכיון. בנוסף, פיקוח ובקרה אחרי תהליכי גיוס כוח האדם לתאגיד מבחינת הליך הוגן ושקיפות התהליכים, ובמקביל שמירה על כבודם של עובדי רשות השידור.

קבצים לעיון: לקריאת נאומי במליאה מיום 3/8/2016 לחץ כאן

קישורים לצפייה: לצפייה בפנאל מהמטה המרכזי בערוץ 10 מיום 23/7/2016 | לצפייה בישיבת הוועדה מיום 24/7/2016

דו"ח מסכם בלימת הקטל בדרכים

איתן כבל

לאחר שדיווחתי לכם בסיכום מושב החורף האחרון על השימוע הפרלמנטרי שהובלתי בוועדת הכלכלה בנושא בלימת הקטל בדרכים, ביום 2 באוגוסט 2016 פרסמנו את הדו"ח המסכם. זה דו"ח נוקב המצביע על הכשלון המחפיר בשנים האחרונות במאבק למען החיים ונגד הקטל הנוראי שמתרחש מדי יום בכבישי ישראל. 356 בני אדם נהרגו בכבישי הארץ בשנת 2015 וכבר עתה נראה כי את שנת 2016 נסיים עם יותר הרוגים מאשר בשנה הקודמת. האובדן הקשה והצער שנלווה לו ואף הנזק הכלכלי האדיר, שנאמד ב 15 מיליארד ש"ח בשנה הופכים את חייהן של משפחות שלמות לגיהינום ואת חייה של אומה שלמה לבלתי נסבלים. איננו יכולים להשלים עם מציאות קשה זו!

אין לי ספק שיישום ההמלצות והמסקנות יביא ויוביל לשינוי המצב. אני קורא לממשלה לעשות כן בהקדם האפשרי, כדי שנתחיל כבר היום לבלום את המגמה השלילית במספר ההרוגים בכבישים ולהשיב מלחמה לקטל בדרכים.

קבצים לעיון: לקריאת הדו"ח המסכם לחץ כאן

1. קצרים

ביום 8 באוגוסט 2016 כינסתי את ועדת הכלכלה לדיון בסוגיית יחידות הייצור הפחמיות (1-4) בתחנת כוח 'אורות רבין'. מדובר על אחד המפגעים הסביבתיים החמורים ביותר בישראל, עלול לגבות את חייהם של כ-200 אנשים בשנה. הבנתי שזו פצצה מתקתקת ושיגרתי מיד לאחר הישיבה מכתב נוקב לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. לשמחתי, השר שטייניץ ומנכ"ל משרדו מרידור החליטו לסגור את היחידות ובכך לחסל את המפגע הנוראי הזה. אני מודה לחברתי לסיעה, ח"כ יעל כהן-פארן, על שהעלתה את הנושא לדיון בוועדה.

2. קצרים

דייגי הבריכות בכלל ודייגי המועצה האיזורית עמק המעיינות בפרט, נאבקו כנגד כוונת משרד האוצר להוריד לצמיתות את המכס על יבוא דגים מחו"ל. השוק שגם ככה נשלט ברובו ע"י יבוא מן השוק הסיני עמד בפני סכנת סגירה. גזר דין שכזה מוביל משפחות רבות היישר אל עולמות האבטלה והעוני. נפלה בחלקי הזכות להביא את משרד האוצר ונציגי הדייגים והמועצה האזורית אל שולחן אחד ולהיות שותף של אמת במניעת סגירת ענף דייג הבריכות ושמירה על פרנסתם של תושבי עמק המעיינות, ובתוך זה להביא להורדת מחירי דגי הבריכות לציבור הצרכנים.

קבצים לצפייה: לצפייה בהפגנת הדייגים מול הכנסת לחץ כאן

3. קצרים

בסוף שנת 2015 סרבתי לדרישת שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים להעביר את הרפורמה ברשות החשמל As Is בוועדת הכלכלה – בלי דיון ביקורתי או מקצועי. בתגובה, ולבקשת הממשלה, החליטה ועדת הכנסת להעביר את הדיון ברפורמה מוועדת הכלכלה לוועדה מיוחדת. בפסק דין שניתן שנה לאחר מכן, שיבחו שופטי בית המשפט העליון את התנהלותי, וכך כתבו: "סירובו של ח"כ איתן כבל כיו"ר ועדת הכלכלה להיענות לאותה דרישה, ככל שהוצגה, היה איפוא מהלך דרוש וראוי להגנה ולשמירה על עצמאותה הפרלמנטרית ועל תפקודה התקין של ועדת הכלכלה".

4. קצרים

שינוי נוסף וחשוב שהובלנו במושב האחרון וקיבל את אישור ועדת הכלכלה, הוא חובת גילוי פרטים במכירת קרקע שאיננה זמינה לבנייה. טרם השינוי, שרר "מערב פרוע" בכל הקשור לשקיפות המידע שעומד בפני הצרכן כשהוא בא לרכוש קרקע שאיננה זמינה לבנייה - הוא לא יודע מה הסטטוס המעודכן והנכון של הקרקע ומהו ייעודה. כעת, לאחר השינוי, הוטלו מגבלות המחייבות את המוכר לפרסם באופן בולט וברור את סטטוס הקרקע ובעיקר את ייעודה. שינוי זה בא להילחם בתופעה שלילית שבה נוכלים מנצלים את חוסר הידע של הצרכן ומוכרים לו קרקע שאיננה זמינה כלל לבנייה.

תקנות הדייג

אחרי עשרות שנים שבהן נכשל משרד החקלאות להוביל לאסדרת תחום הדגה בישראל, אני שמח שהצלחנו לבסוף לגרום לכך שיש תקנות ויש אסדרה של התחום. אישור תקנות הדייג בוועדת הכלכלה ביום 8 בספטמבר 2016 מהווים ניצחון גדול לכל מי ששמירת ערכי הטבע והים יקרים לו, אבל באותה מידה גם פרנסתם של הדייגים ומשפחותיהם קרובים לליבו – אני שמח שהצלחתי ביחד עם נציגי משרד החקלאות, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים להוביל לשינוי התקנות המקוריות של המשרד ולהכניס בהם קצת יותר חמלה (כלפי הים והדייגים), קצת יותר הדרגתיות וקצת יותר היתכנות יישום.

איתן כבל

התקנות המקוריות היו קשות מדי נגד הדייגים ובעיקר כנגד דייגי המכמורת – גדיעת מטה לחמם באופן בוטה, מיידי ללא טיפת רחמים לא התקבלה על דעתי ועל דעת רוב חברי הכנסת וביניהם גם שומרי טבע ידועים וותיקים. הובלתי את ישיבות הוועדה וקיימתי פגישות עבודה עם כל הצדדים, מתוך כוונה לייצר הסכמה רחבה ככל שניתן בין הדייגים, משרד החקלאות ונציגי החברה האזרחית. השיח היה מקצועי מאד, אך גם יצרי ונוקב.

לבסוף, שינינו את התקנות וגייסנו את כספי הפיצויים לדייגי המכמורת ממשרד האוצר, משרד הגנת הסביבה ומרשות הטבע והגנים.

קישורים לעיון: לקריאת כתבה על אישור התקנות בידיעות אחרונות לחץ כאן

פוספטים בשדה בריר

סוגית כריית הפוספטים בשדה בריר שליד ערד הגיעה אל שולחני כשיש מחלוקת קשה בתוך הממשלה בין משרד הבריאות לבין המשרד להגנת הסביבה בדבר הסיכון מהשדה והשפעותיו על תושבי ערד והאיזור. משרד הבריאות אף פנה למשרד הכלכלה בעניין, אולם גם בין שני משרדים אלה נתגלה מחלוקת וחוסר הסכמה. כינסתי את ועדת הכלכלה של הכנסת ביום 30 במאי 2016 לדיון בסוגיה. בישיבה, שהיתה יצרית מאד, לקחו חלק שר הבריאות ובכירי משרדו, בכירי משרד הגנת הסביבה, חברי כנסת רבים, נציגי של העובדים, נציגי חברה אזרחית ותושבי האיזור.

איתן כבל

בסיכום הדברים אמרתי כי אינני מוכן להתפשר בענייני בריאות הציבור. לצערי, למערכות השונות אין אמון בנתונים הקיימים, ולכן ישנה חובה לערוך תסקיר חדש על ידי גורם אובייקטיבי. לאחר ישיבת הוועדה זימנתי פגישת עבודה עם שר הבריאות והדרג הניהולי הבכיר של משרד הגנת הסביבה, ובה סוכם כי משרד הבריאות ומשרד הגנת הסביבה יגבשו יחדיו עד לסוף שנת 2016 את התנאים המקצועיים למכרז בינלאומי בדבר ביצוע בדיקה מקיפה ומקצועית של הסוגיה, כולל איתור פיזי של עובדים לשעבר. סיכמתי עם מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים כי המשרד יפרסם את המרכז מיד לאחר שנציגי משרד הבריאות והגנת הסביבה יסיימו את הכנת התנאים המקצועיים. לאחר שייתקבל התסקיר החדש תקיים ועדת הכלכלכה דיון מסכם בסוגיה.

קישורים לעיון: לקריאת מכתב סיכום פגישה של יו"ר ועדת הכלכלה לחץ כאן

נושאים נוספים שנדונו בוועדת הכלכלה

בעיות נוסעים ברכבת הקלה בירושלים; כללי סליקה אלקטרונית של צ'קים; מסקנות בדיקת קריסת מנהרות הרכבת בקו ת"א-ירושלים; התעללות בבעלי חיים במסגרת "המשלוחים החיים"; ייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות; מיזמים חקלאיים-תיירותיים משולבים; מצב חקלאי ישראל ומערכת היחסים עם מועצת הצמחים; הוראות בעניין תוכניות הטבות לצרכנים; הצעת חוק הארכת תקופת זכות יוצרים בתקליט וזכויות מבצעים; הצעת חוק העיצובים; התקנת מונים חכמים במשקי הבית בישראל על ידי רשויות החשמל המים והגז; קבוצות רכישה בענף הנדל"ן; מינוי יו"ר לחברת החדשות בערוץ 10 והבטחת חופש העיתונות בערוצי החדשות המסחריים; הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של הגבלת הפרסומת והשיווק של הגרלות והימורים; הצבת מכונות מזל אלקטרוניות המופעלות על ידי מפעל הפיס באזורים בהם מתגוררות אוכלוסיות חלשות; יישום חוק הטיפול באריזות וחוק טיפול סביבתי בציוד חשמלי אלקטרוני ובסוללות; בחירת ספק גז ביתי, שקיפות בתשלומי הגז הביתי, עלות הגז הביתי לצרכנים והיבטי בטיחות.

חקיקה בקנה

איתן כבל

ארבע דוגמאות מרכזיות להצעות חוק שהגשתי ושאמשיך לקדם במושב הקרוב:

• הצעת חוק למניעת ניתוקי חשמל

• הצעת חוק מיסוי משקאות ממותקים

• הצעת חוק חשיפת גיליון ההרשעות התעבורתיות של נהגי רכב כבד וציבורי

• הצעת חוק הכספומטים והוספת עמדות דיגיטליות

• הצעת חוק למען שקיפות בפרשת ילדי תימן החטופים ופתיחת הארכיונים

חלק מהאירועים, הסיורים והביקורים שערכתי

איתן כבל

אפריל-יוני 2016 כנס לשכת עורכי הדין באילת; מפגש עם פעילי עמותת שורשי תימן; מפגש פעילי מחוז דן במפלגת העבודה; ישיבת ועדת החינוך בעיריית פתח תקווה בנושא אופניים חשמליים; כנס התאחדות קבלני מיזוג האוויר; מפגש פעילים בצפת; מפגש פעילים בגבעתיים; כנס לשכת עורכי הדין; מפגש עם ראשי ארגוני לה"ב; מפגש פעילים ברחובות; מפגש עם ראשי הארגונים הכלכליים-קיבוציים; מפגש פעילים עם הקהילה ההודית בבאר שבע; מפגש עם חוג הרביעי בנובמבר; טקס לכל איש יש שם בטרקלין הכנסת; ביקור במאהל הזיכרון בירושלים לזכר חללי צה"ל הגאים; מפגש פעילים מרכזי; טקס זיכרון לחללי צה"ל בראש העין; נציג המדינה בטקס זיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין ברעננה; שבתרבות בראשון לציון; סיור במועצה האזורית עמק מעיינות; אזכרה שנתית לסעדיה חתוכה; ביקור במפעל צ'יימס ישראל בראש העין המעסיק עובדים עם מוגבלויות; הרצאה בנושא רגולציה במרכז הבינתחומי הרצליה; חגיגות עשרים שנה לשבט הצופים העוגן בראש העין; מפגש פעילים בכפר סבא; פרויקט חכמי ספרד; מפגש צעירים בראש העין; כינוס שדולת המילואים בנושא הכרה במשפחות שכולות חד-מיניות; יום ירושלים בגבעת התחמושת עם גדוד המילואים; מפגש עם מנהלי בטיחות במחוז ירושלים של חברת החשמל; טקס קבלת אות הפרלמנטר המצטיין בכנסת לח"כ איילת נחמיאס ורבין וח"כ משה גפני; יום בעלי חיים בתיכון מקיף עומר; ערב עיון בנושא פסילת מינימום בנהיגה בשכרות; תיקון שבועות בתיכון רבין בכפר סבא; אירוע שנתי של ארגון השומר החדש; הועידה הכלכלית לחדשנות בקיבוצים; כנס הרצליה מושב מתווה הגז הטבעי; שבוע מילואים; שבתרבות בבת ים; שיחה עם תלמידי בית ספר אפק בראש העין על בטיחות וזהירות בדרכים; מפגש פעילים בכסייפה; סיור עם ראשי רשויות הניקוז בקישון; יולי-ספטמבר 2016 מפגש חשיבה על תנועת העבודה בבית ברל; מפגש פעילים בבאקה אל גרביה; הוועידה השנתית לאנרגיה וכלכלה; כנס לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל; כנס לשכת איגוד המוסכים; מפגש מילואים גדוד 7; נציג המדינה בטקס התייחדות לחללי חיל התקשוב; סיור במגזר הערבי; אורח כבוד בגמר ליגת השכונות בראש העין; מפגש עם חוג עובדי המדינה בכנסת; מצעד הגאווה בירושלים; שדולת חקר האמת על ילדי תימן בכנסת; מפגש עם מנהלי עסקים במגזר הבדואי; שולחן עגול בנושא רגולציה במכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה; סיור בבית המיון הארצי של דואר ישראל; ועידת מפלגת העבודה; סיור בשטח עם ארגון השומר החדש; נציג המדינה בטקס התייחדות לחללי המשטרה הצבאית; כנס תעשייה ישראלית, גלובליזציה וחדשנות; כנס לעסקים קטנים ובינוניים; כנס לשכת המהנדסים והאדריכלים בנושא הגז הטבעי באוניברסיטת בר אילן; כנס המועצה לשלום הילד באוניברסיטת בן גוריון; מפגש עם נשיאות איגוד לשכות המסחר; הוועידה הכלכלית השנתית של התעשייה והמגזר הקיבוצי.

איתן כבל